czwartek, 27 kwietnia 2017

ZABAWY Z GŁOSKĄ

Program „Zabawy z głoską” realizowany był w ramach III edycji projektu "Szkoła Równych Szans". Skierowany był do dzieci, korzystających z zajęć logopedycznych na terenie szkoły. Miał na celu utrwalenie głosek w mowie spontanicznej podczas wspólnej zabawy w grupach. Na utrwalenie głosek miała wpływ kontrola innych dzieci i chęć jak najładniejszego wysławiania się.
Wśród celów programu należy wymienić: naukę prawidłowego oddychania i wydłużenie fazy wydechu u dzieci, naukę prawidłowego połykania, usprawnianie aparatu artykulacyjnego, utrwalanie głosek w mowie spontanicznej, rozwijanie umiejętności poprawnego wypowiadania się oraz podniesie poczucia własnej wartości.
W pracy z dziećmi stosowane były indywidualne i zespołowe formy pracy. Wykorzystane zostały następujące metody: pokaz, obserwację, zabawy, scenki teatralne, ćwiczenia, rysunek, różnorodnego rodzaju gry w tym komputerowe. Zarówno metody, jak i formy pracy dostosowane były do możliwości i wieku dzieci. Zajęcia odbywały się w grupie w dni wolne od nauki szkolnej.  Podczas zajęć przeprowadzane były ćwiczenia aparatu artykulacyjnego: JĘZYKA: podnoszenie ryżu preparowanego czubkiem języka, dotykanie czubkiem języka przy otwartej buzi: kącików ust; wałka dziąsłowego na zmianę z dolnymi zębami, raz wałka dziąsłowego, potem zębów i górnych warg; wszystkich zębów na górze, wyciąganie cienkiego języka z buzi, tak jakby chciało się dotknąć lusterka, smarowanie językiem podniebienia twardego, robienie na nim kółeczek, zabawy usprawniające narządy mowy z wykorzystaniem portalu mimowa.pl oraz tablicy interaktywnej (cukiernia, zwierzątka w domu, zwierzątka w zoo, lekarz, małpie minki, zaspany miś, całuśne żabki, lwia paszcza);  WARG: przenoszenie skrawków papieru słomką, na zmianę robienie dziubka z ust i szerokiego uśmiech (bez widocznych zębów), noszenie ołówka na wygiętej do góry górnej wardze, nakładanie wargi górnej na dolną i odwrotnie, przesuwanie kącików ust w prawo i w lewo, układanie warg w ryjek, nadymanie policzków, cmokanie, parskanie, prychanie konia, zabawa w lustrzane miny (dzieci pokazują sobie różne miny, pozostałe je naśladują). Ważną część zajęć stanowiły ćwiczenia oddechowe: dmuchanie na kartkę tak, aby nie spadła ze ściany, konkurs w drużynach: dmuchanie na czas od startu do mety piłeczek do tenisa stołowego po wyznaczony torze, dmuchanie na przygotowane statki z papieru umieszczone w misce z wodą, dmuchanie na rybki papierowe zawieszone na sznurku, i inne. Najważniejszą jednak częścią zajęć były ćwiczenia utrwalające wymowę głosek: gry stolikowe, gry komputerowe, zajęcia plastyczne, gry przestrzenne np: logopedyczny wąż: Gra składa się ze 100 połączonych ze sobą na kształt węża kartek ponumerowanych od 1 do 100. Dzieci rzucają kostką i ruszają się o tyle pół, ile jest oczek na kostce. Następnie szukają kartki, z numerem na którym stanął ich pionek. Kartki te są porozwieszane na korytarzu lub sali gimnastycznej i zawierają zadania do wykonania (np. rozwiąż zagadkę, ułóż zdanie z wyrazem „szafa” itp.) Po rozwiązaniu zadania, dzieci mogą dalej rzucać kostką; krzyżówki, rebusy, zadania stolikowe, scenki teatralne, logopedyczne zabawy w grupach.















Brak komentarzy:

Prześlij komentarz